با Scratch، جامعه اي از تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور هنرمندان، طراحان و متخصصان، آنها پروژه ها، انيميشن ها را براي بازاريابي، براي انتشار ميراث هنري و براي بسياري از زمينه ها و موضوعات ديگر مي سازند.
اگر واقعاً به ابتداي آن برگرديم، تاريخ آن واقعاً جذاب و حتي اخير نيست. در دهه 1950، روانشناسان و دانشمندان برجسته آمريكايي شروع به مشاهده كودكان در فرآيند يادگيري كردند و متوجه شدند كه درس تئوري به آنها كمك نمي كند تا واقعاً ياد بگيرند. شور و اشتياق را در آنها برانگيخت. "ماشين هاي آموزشي" نيز اختراع شد: ماشين هاي كنجكاو براي يادگيري. اما بياييد به زمان هاي اخير برگرديم و ببينيم چرا Scratch يك برنامه تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور موفق است كه همچنان با كلمه "شور" همراه است.
اسكرچ چگونه متولد شد؟
"پدر" اسكرچ ميچ رزنيك است، اما تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور پدربزرگش سيمور پيپرت، رياضيدان، يكي از اولين پيشگامان هوش مصنوعي است.
بيش از همه در سطح بين المللي به عنوان پيشرو در زمينه آموزش علوم كامپيوتر براي كودكان شناخته شده است.
پيدايش اسكرچ كه از طريق استفاده كودكان از آن ديده ميشود، به وضوح توسط رسنيك (كه شاگرد پيپرت بود) در مقالهاي با عنوان: «رويكردي متفاوت براي كدگذاري» توضيح داده شده است. چگونه بچهها خودشان را از ابتدا ميسازند و دوباره ميسازند». عنوان قبلاً خيلي چيزها را مي گويد: چگونه بچه ها خود را از ابتدا تا ابتدا مي سازند و بازسازي مي كنند.
در واقع، از طريق بازي و استفاده از Scratch، منطق را ياد مي گيريد، تفكر محاسباتي معروف را به خود اختصاص مي دهيد، اما مهمتر از تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور همه، دنياي دروني خود را اختراع، ايجاد، مونتاژ و جداسازي مي كنيد، تخيل را كشف مي كنيد.
چگونه آن را به كودكان آموزش دهيم؟ رزنيك قبلاً در سال 2012 در يكي از تد تاك معروف خود به طور گسترده در مورد آن صحبت كرده بود: بياييد به بچه ها كدنويسي را آموزش دهيم.
Scratch كه در اوايل دهه 2000 در MIT Games to Teach Initiative اختراع و پيشگام شد، مورد علاقه دنياي دانشگاهي قرار گرفت كه شامل "خطر" پرورش مدل هاي آموزشي جديد، در اين مورد مبتني بر بازي بود. از برخي جهات، Scratch وارث LOGO بود، زبان برنامه نويسي براي آموزش كه توسط Papert اختراع شد، اما با برخي تفاوت هاي كليدي. LOGO با در نظر گرفتن رياضيات طراحي شده است، در عوض Scratch به عنوان ابزاري براي بيان آزادانه كودكان طراحي شده است.
بچهها بلافاصله ايده ايجاد داستانها، انيميشنها و بازيهاي تعاملي خود را دوست داشتند، تقريباً بدون اينكه بدانند در اين راه از جبر ايرانيان سايبر و الگوريتمها استفاده ميكنند.
از زمان راه اندازي آن در سال 2007، به بيش از 40 زبان ترجمه شده و ميليون ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده كرده اند. بيش از يازده ميليون پروژه در سراسر جامعه اسكرچ به اشتراك گذاشته شده است. روزانه بيش از 17 هزار پروژه جديد تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور وارد مي شود.
مطمئناً بخشي از تاريخ انتشار كدنويسي و برنامه اصلي آن - Scratch - شركت باراك اوباما در دسامبر 2014 در رويداد سالانه Hour of Code است.
او كه در كنار تعدادي از دانشآموزان دبيرستاني نشسته بود، چيزي را روي لپتاپ تايپ كرد و اولين رئيسجمهوري شد كه يك خط كد نوشت. بنابراين، دنياي سياست عمومي ايالات متحده فناوري اطلاعات را در آموزش K-12 به عنوان يك موضوع فوري اقتصادي در نظر گرفته است. دانش ديجيتال اكنون به عنوان يكي از مهارت هاي اساسي قرن بيست و يكم در نظر گرفته مي شود كه به همان اندازه براي موفقيت در محيط كار و حفظ مزيت رقابتي آمريكا ضروري است. اروپا از طريق كار معلمان با برنامه اسكرچ كه در مدارس استفاده مي شود، سهم خود را دنبال مي كند و خوشبختانه كمك خود را مي كند. بسياري نيز در ايتاليا.
اسكرچ چگونه كار مي كند؟
Scratch از يك زبان برنامه نويسي گرافيكي تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور و بصري در بلوك ها مانند بلوك هاي سازنده لگو استفاده مي كند.