سه شنبه ۰۳ بهمن ۰۲

آموزش برنامه نويسي كودكان و نوجوانان

۱۰ بازديد

برنامه نويسي زبان طبيعي به عنوان راهي آموزش برنامه نويسي كودكان و نوجوانان براي رفع نياز به زبان تخصصي براي برنامه نويسي پيشنهاد شده است. با اين حال، اين هدف بسيار دور است و مزاياي آن قابل بحث است. Edsger W. Dijkstra اين موضع را گرفت كه استفاده از يك زبان رسمي براي جلوگيري از معرفي ساختارهاي بي معني ضروري است و برنامه نويسي زبان طبيعي را به عنوان "احمقانه" رد كرد.[55] آلن پرليس نيز به همين ترتيب اين ايده را رد كرد.[56] رويكردهاي تركيبي به زبان انگليسي ساختاريافته و SQL اتخاذ شده است.

 

طراحان و كاربران يك زبان بايد تعدادي مصنوع بسازند كه برنامه نويسي را كنترل كرده و امكان اجراي آن را فراهم كند. از مهمترين اين مصنوعات مي توان آموزش برنامه نويسي كودكان و نوجوانان به مشخصات و پياده سازي زبان اشاره كرد.

 

مشخصات

مقاله اصلي: مشخصات زبان برنامه نويسي

مشخصات يك زبان برنامه‌نويسي مصنوع است كه كاربران زبان و پياده‌كننده‌ها مي‌توانند از آن براي توافق بر سر اينكه آيا يك قطعه كد منبع يك برنامه معتبر در آن زبان است و اگر چنين است، چه رفتاري داشته باشد، استفاده كنند.

 

مشخصات زبان برنامه نويسي مي تواند اشكال مختلفي داشته باشد، از جمله:

 

تعريفي صريح از نحو، معناي ايستا، و معنايي اجرايي زبان. در حالي كه نحو معمولاً با استفاده از گرامر رسمي مشخص مي شود، تعاريف معنايي ممكن است به زبان طبيعي (مثلاً در زبان C) يا يك معناشناسي رسمي (مثلاً به عنوان مثال) نوشته شوند. آموزش برنامه نويسي كودكان و نوجوانان در مشخصات استاندارد ML[57] و Scheme[58].

شرح رفتار يك مترجم براي زبان (به عنوان مثال، مشخصات C++ و Fortran). نحو و معناي زبان بايد از اين توصيف استنتاج شود، كه ممكن است به زبان طبيعي يا رسمي نوشته شود.

يك مرجع يا پياده سازي مدل، كه گاهي اوقات به زباني كه مشخص مي شود نوشته مي شود (به عنوان مثال، Prolog يا ANSI REXX[59]). نحو و معناي ايرانيان سايبر زبان در رفتار پياده سازي مرجع صريح است.

پياده سازي

مقاله اصلي: پياده سازي زبان برنامه نويسي

پياده سازي يك زبان برنامه نويسي راهي براي نوشتن برنامه ها به آن زبان و اجراي آنها بر روي يك يا چند پيكربندي سخت افزار و نرم افزار فراهم مي كند. به طور كلي، دو رويكرد براي پياده سازي زبان برنامه نويسي وجود دارد: كامپايل و تفسير. به طور كلي آموزش برنامه نويسي كودكان و نوجوانان مي توان يك زبان را با استفاده از هر يك از تكنيك ها پياده سازي كرد.

 

خروجي يك كامپايلر ممكن است توسط سخت افزار يا برنامه اي به نام مفسر اجرا شود. در برخي از پياده سازي هايي كه از رويكرد مفسر استفاده مي كنند، مرز مشخصي بين كامپايل و تفسير وجود ندارد. به عنوان مثال، برخي از پياده‌سازي‌هاي BASIC، منبع را يك خط در يك زمان كامپايل و سپس اجرا مي‌كنند.

 

برنامه هايي كه مستقيماً روي سخت افزار اجرا مي شوند معمولاً بسيار سريعتر از برنامه هايي كه در نرم افزار تفسير مي شوند اجرا مي شوند.

 

يكي از تكنيك‌هاي بهبود عملكرد برنامه‌هاي تفسير شده، آموزش برنامه نويسي كودكان و نوجوانان كامپايل‌سازي به‌موقع است. در اينجا ماشين مجازي، درست قبل از اجرا، آموزش برنامه نويسي بلوك‌هاي بايت كد را كه قرار است براي كد ماشين استفاده شوند، براي اجراي مستقيم روي سخت‌افزار ترجمه مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.